Kulturista - Kulturupplevelser i Västsverige
K U LT U R U P P L E V E L S E R I V Ä S T S V E R I G E 30 T E X T J O H A N T Ö R N R O T H En galen idé som håller än idag–150 år senare Dalslands kanal anses vara en av Europas vackraste kanaler, mycket tack vare att den till stor del består av ett naturligt sjösys- tem, som länkas samman av slussar och mindre farleder. Ändå är dess historia för många okänd. Visst hade det förekommit trafik på sjöarna i Dalsland långt innan kanalen fanns på plats. Men för att transportera gods ända till Vänern behövdes flera tidskrävande omlastningar, och en del transporter på land. Listan över folk som ville att sjöarna i västra Värmland och Dalsland skulle byggas samman till en kanal hade därför vuxit sig lång. EN GALEN IDÉ TAR FORM Det fanns dock en stor flaskhals. Strömmen i Håverud var lika starkt forsande som klippväggarna var branta. De tidiga ritning- arna visade att det trots allt ändå skulle krävas omlastning och någon kilometers transport på hästdriven järnväg för att ta sig förbi Håveruds svåra passage. Lyckligtvis fanns det en person som såg en annan lösning. Den välrenommerade kanal- och järnvägsbyggaren Nils Ericson kopplades in och tog sig en titt på projektet. Hans idé var att bygga en akvedukt i Håverud, där båtarna skulle transporteras över forsen i en lång plåtränna. En smått galen idé, som nog aldrig blivit förverkligad om det varit någon annan som föreslagit den. 33 000 NITAR SENARE Men Nils Ericson var en auktoritet. Han hade byggt sig ett gott rykte inom branschen, och dessutom varit lärling till självaste Baltzar von Platen. Han fick därför genomföra sitt projekt och resultatet blev en 33,5 meter lång plåtränna, sammanfogad av 33 000 nitar. Noterbart är att till dags dato har ännu inga nitar be- hövts bytas ut. 1868 kunde kung Carl XV inviga en obruten vattenled från Töcksfors i västra Värmland hela vägen ut till Vänern. Och vidare till Göteborg och Västerhavet, eller Östersjön via Göta kanal om man så ville. DRÖMRESMÅL Det dröjde dock bara ett tiotal år innan det byggdes en järnväg i Dalsland, varpå kanalskutorna sakteliga började försvinna. I de- cember 1971 slussades de två fraktfartygen, Balder och Lindö, för sista gången ner till smältverket i Vargön. Numera är kanalen ett drömresmål för alla fritidsbåtägare som vill upptäcka Dalslands rofyllda natur. Och Håverud, som en gång i tiden ansågs vara kanalens aber, är idag den klart mest populära passagen med hundratusentals besökare årligen. Det faktum att både en järnvägs- och en landsvägsbro passerar över akvedukten gör inte platsen mindre spektakulär. De flesta känner till historien om Göta kanal och hur Baltzar von Platen under första halvan av 1800-talet lyckades förena två hav. Betydligt färre är bekanta med berättelsen om Nils Ericsons galna idé, som för 150 år sedan lade grunden till bygget av Dalslands kanal. DALSLANDS KANAL Total sträcka: Dalslands kanal är 250 km lång, varav 12 km är grävd kanal och resten naturliga sjöar Antal slussar: 31 slussar och 17 slusstationer Höjdskillnad: Totalt 66 m Byggnadsår: 1864–1868
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDA0MjQ=