Kulturista - Kulturupplevelser i Västsverige

K U LT U R U P P L E V E L S E R I V Ä S T S V E R I G E 6 street art, kan du strosa runt i ett gigantiskt utomhusgalleri fyllt av hustäckande muralmålningar och internationellt uppmärk- sammade skulpturer. S V E N S K T T E N N VÅ G A D E VA R A A N N O R L U N D A Avslutningsvis måste även nämnas Hjobördiga Estrid Ericson, som grundade Svenskt Tenn – idag ett av Sveriges främsta de- signvarumärken. Tillsammans med Josef Frank bröt hon under mellankrigstiden mark med sina lekfullt färgrika mönster, ofta inspirerade av naturen. Hon vågade tänka nytt och förvandla, den annars så nakna, funkisstilen till något mjukt och hemtrevligt. Och kanske är det just Estrids passionerade, och samtidigt av- kopplande, mentalitet som lagt grunden till den västsvenska design- våg som efterföljt henne. För visst är det lätt att låta sig inspireras här i Västsverige, bland dagliga fikaraster, sinnfulla skogspromena- der, reflekterande stunder på granitklipporna och förnöjsamheten i att bara vara? med en pappa som var ornitolog är det inte konstigt att hennes tape- ter, kuddfodral och kaffekoppar pryds av lekfullt dansande tranor. Lekfullheten känns även igen i möbelsnickaren Staffan Holms pris- belönta möbler, där fokus ligger på att genom design väcka känslor. I Lidköping har även Rörstrandsporslinet sin hemvist, med sina nostalgiskt folkkära, likväl somNobelfestliga, serviser. I Pors- linsfabriken i Lidköping jobbar Anna Elzer Oscarson, som 2016 belönades med Lauritz Konsthantverkspris för sitt hållbara sätt att arbeta med formgivning nära produktionsledet. B O R Å S D E S I G N A R F Ö R N Ä S TA G E N E R AT I O N På tal om hållbar design; textil- och designstaden Borås, en knapp timme från Göteborg, har verkligen genomgått en utvecklingsresa det senaste decenniet. Här flödar kreativiteten som aldrig förr, och med Textile Fashion Center, Textilmuseet, Smart Textiles och Textilhögskolan har staden antagit en världsledande roll inom innovativ design. Även stadskärnan har genomgått en förändring och tack vare de två konstbiennalerna, en för skulptur och en för MATS WIDBOM VD FÖR SVENSK FORM Vad utmärker svensk form idag? – Jag skulle säga att form och design har fått en ännu viktigare roll i samhället. Det märker vi inte minst på det politiska engagemanget som greppar över flera sakområden. Det tolkar jag som att man inser att man måste närma sig formfrågorna utifrån ett holistiskt perspektiv och att formområdet står i centrum när vi ska skapa framtidens hållbara samhällen. Vi är ju kända utomlands för vår enkla, stilrena design. Finns det några tecken på att den bilden håller på att förändras? – Jag befinner mig i Amsterdam på tvådagarskonfe- rensen What Design Can Do, och vad jag upplever här är att kopplingen till det enkla och stilrena finns kvar. Det som har tillkommit är att vi har ett starkt engage- mang i hållbarhetsfrågorna och kopplar in det i desig- nen. Det är t ex mycket tydligt i vår årliga utmärkelse och utställning Ung Svensk Form – att de unga formgivarna, vare sig det gäller mode, konsthantverk, arkitektur eller design, har ett samhällsengagemang på ett sätt som inte fanns för tjugo år sedan. Det har även bidragit till att vi har fått en större mångfald av uttryck – det handlar inte längre enbart om form och funktion! Vad vill du helst se av form och design när du är ute och reser? – Jag går igång både på miljöer och enstaka arkitektur- pärlor. Det har hänt att jag gjort pilgrimsresor för att beskåda en enda byggnad, men det är också fantastiskt att uppleva förhållandet mellan byggnaden och en plats. Jag tänker exempelvis på renässansarkitekten Andrea Palladios fantastiska villor i Veneto, hur de förhåller sig till landskapet. Vid sidan av det planerade besöket så tycker jag att det är underbart att bli överraskad – att ge sig ut i staden och springa på en miljö. Om jag ska vara helt ärlig föredrar jag staden som museum framför själva museet… Jag har arbetat som kulturråd i Washington och i Paris, och när folk frågat om vad de ska se brukar jag säga: Ta med bra gymnastikskor! Många städer är ju så pass rika att man inte behöver planera besöket – det är bara att ge sig ut och låta sig överraskas! Design- och formpärlor i Västsverige? – Jag måste särskilt nämna Gunnar Asplunds fenomenala tillbyggnad av Rådhuset i Göteborg från 1936 som samspelar med och kompletterar Nicodemus Tessins ursprungliga byggnad från 1672. Den kräver kanske sin introduktion för ett ovant öga, men ge dig tid att stanna upp och beundra hur Asplunds formspråk samspelar med fasadens komposition på den gamla byggnaden – så otroligt elegant gjort! Mats Widbom, nytillträdd VD för Svensk Form som i samverkan med bland annat Visit Sweden ska locka fler designintresserade besökare till Sverige genom regeringens exportsatsning på svensk design och designupplevelser.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDA0MjQ=