Läckö-Kinnekullebygden 2018

54  • www.lackokinnekulle.se Designern Anna Elzer Oscarson arbetar i nära samarbete med Porslinsfabriken i Lidköping. I lokalerna där det anrika Rör- strand en gång hade sin verk- samhet huserar nu en ny genera- tion formgivare och keramiker. — Jag gillar att jag kan testa och laborera mig fram med Porslinsfabriken. Det är en helt annan sak än att skicka skisser och färgprover till Kina och sedan få hem en kartong med ett prov på det färdiga resultatet, säger Anna. Anna Elzer Oscarson jobbar med alla sin- nen i sin design. Färger som tilltalar ögat, strukturer som lockar händerna till beröring och former som öppnar upp för samtal. Rol- len som formgivare är något som hon försökt se på med nya ögon. — Nordisk design står för funktionalitet och jag tycker att just funktionaliteten fått över- handen. Vi behöver omge oss av vackra ting, saker som ger en bra känsla. Intentionen med Annas design är att för- enkla men att ändå hitta en stringens, något som väcker intresse. — Hållbarhet är en ledstjärna i mitt arbete. Jag vill att föremålen ska hålla både för ögats och handens slitage, berättar hon. I hennes senaste kollektion ”Dancing Dune” har hon tagit fram föremål som fungerar både som solitärer och i grupp. När de arrangeras tillsammans skapar de en dynamik med sina former och linjer i olika riktningar. Färgerna har hon hittat inspiration till på den svenska landsbygden. Djupt jordigt röda toner tillsam- mans med lugna gröna, blå och mustiga gula nyanser anspelar på blå himmel, hav, sanddy- ner, faluröda hus och gula sädesfält. För Anna är det viktigt att lokal kompetens får möjlighet att frodas och utvecklas. När hon studerade produktdesign på Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg fick studenterna besöka Rörstrand som då var inne på sina sista verksamhetsår. — Det var fantastiskt att få komma dit och uppleva all kunskap och historia som satt i väggarna. När jag var färdig med utbildning- en så var Rörstrand nedlagt. Nu gläds jag över att det återigen sjuder av liv i de här lokaler- na, säger Anna. ANNA ELZER OSCARSON – NY DESIGN TAR VID LIDKÖPINGS GAMLA PORSLINSARV TEXT: Lisa Mikko BILD: Carla Karlsson Neues Design in Lidköping Die Designerin Anna Elzer Oscarson arbeitet eng mit der Porzellanmanufaktur in Lid- köping zusammen. In den Hallen, in denen einst die altehrwürdige Porzellanmanufaktur Rörstrand untergebracht war, ist nun eine neue Generation Designer und Keramiker amWerk. - „Ich finde es toll, dass ich mit der Porzellanmanufaktur herumprobieren und meine Werke allmählich entstehen lassen kann. Das ist doch etwas ganz anderes als Skizzen und Farbmus- ter nach China zu schicken und dann einen Entwurf für das Endergebnis wiederzubekom- men“, meint Anna Elzer Oscarson. In ihrer neuesten Kollektion „Dancing Dune“ hat sie Werke entworfen, die sowohl als Einzel- stücke als auch als Arrangement eine bestimmte Wirkung erzielen. Im letzten Fall erzeugen die Stücke mit ihren unterschiedlich ausgerichteten Formen und Linien gemeinsam eine attraktive Dynamik. Bei den Farben ließ sie sich von den ländlichen Gegenden Schwedens inspirieren. Tiefe, erdige Rottöne mit ruhigem Grün, Blau und kräftigem Gelb fangen den azurblauen Him- mel, das Meer, die Sanddünen, die roten Häuschen und die gelben Kornfelder ein. Anna Elzer Oscarson ist es sehr wichtig, dass sich regionale Talente entfalten und weiter- entwickeln dürfen. - „Es freut mich sehr, dass in diesen Räumen wieder Leben herrscht“, meint sie. New design in Lidköping Designer Oscarson works in close collaboration with the porcelain fac- tory in Lidköping. The premises that were once home to the operations of the renowned Rörstrand porcelain factory now play host to a new generation of designers and ceramic artists. “I like the fact that I can try things out and experiment at the porcelain factory. It’s a completely different scenario from sending sketches and colour samples out to China and then getting back a parcel with a sample of the finished result,” says Anna. For her latest collection “Dancing Dune” she has produced objects that function both as solitary items and in groups. When grouped together they create a dynamic with their shapes and lines in different directions. Her choice of colours draws inspiration from the Swedish rural landscape. Deep earthy red tones together with tranquil greens and blues, and rich yellow shades allude to blue sky, sea, sand dunes, Falun red houses and yellow fields of corn. For Anna, it's important that local talent be given chance to thrive and develop. “I am delighted that these premises are once again bustling with life,” says Anna. Anna Elzer Oscarson fick 2016 en utmärkelse av Design S och finns representerad på Röhsska museet och Nordiska museet. Lidköping

RkJQdWJsaXNoZXIy NDA0MjQ=