6
| XR MAGAZINET 2/2014
Miljöanpassning
längs järnvägen
Det svenska järnvägsnätet byggdes upp i mitten av 1800-talet. Längs järnvägen
ligger det stationshus som de flesta är uppförda samma sekel. Idag äger Jernhusen
kring 50 stationer runt om i landet och nu miljöanpassas alla deras fastigheter
steg för steg. Fastigheter med över hundra år av järnvägshistoria.
>>
JERNHUSEN
äger, utvecklar och förvaltar fast-
igheter längs den svenska järnvägen. Bolaget ägs
av den svenska staten och har sedan starten 2001
investerat 9,8 miljarder i stora och små projekt för
en bättre järnvägsinfrastruktur.
En satsning som gjorts är att miljöanpassa alla
fastigheter som bolaget äger. Bland annat stations-
hus och depåer kring den svenska järnvägen.
Satsningen görs för att sanera historiska mark-
föroreningar, trygga stationsmiljöerna och ge en
god arbetsmiljö för de verksamheter som hyr in sig
i fastigheterna.
VALINPROJEKTET
2010 startades ett projekt, som en del i miljöan-
passningen, att undersöka vatten- och avloppssys-
temen i alla Jernhusens fastigheter.
Västkustens Mark och Asfalt, VMA, anlitades
till projektet i den västra regionen, det så kallade
Valinprojektet.
– Projektet går ut på att lokalisera, dokumentera
och rita in alla VA-ledningar på en ritning, vilket
inte har funnits tidigare, berättar Patrik Grönvall
som arbetar på VMA och är platschef för Valin-
projektet. Utifrån dokumentationen skapar vi sedan
en åtgärdslista och en driftsplan för underhålls-
arbetet, fortsätter han.
VMA, som har sitt säte i Göteborg och utför
mark- och anläggningsentreprenader, anlitar ofta
lokala underentreprenörer för själva lokaliseringen
och dokumentationen på den ort de arbetar på.
Ett år in i projektet var det dags att dokumen-
tera VA-ledningarna kring stationsbyggnaden
och järnvägsdepån i Skövde. XR Miljöhantering
anlitades för uppdraget. Kort där efter var nästa
anhalt Falköping och XR som är lokala på orten
anlitades igen.
– Vi uppnådde bra resultat och dokumentation i
Skövde och Falköping, som vi inte hade gjort vid
tidigare dokumentationer i detta projekt.
Det visade sig att det var ett lyckat koncept att
samarbeta med XR och vi har därefter anlitat dem
som underentreprenör på resterande platser, även
utanför Skaraborg, berättar Patrik.
TROLLHÄTTAN NÄSTA
En solig morgon i slutet av september träffas XR
Miljöhantering och VMA upp vid Trollhättans
station där de under kommande dagar ska lokali-
sera och dokumentera VA-ledningarna i och
kring fastigheten. Trollhättans stationshus är
byggt 1870 och här finns ingen ritning på hur VA-
ledningarna går, bara en översiktsritning på vart
brunnarna sitter.
Trollhättan och Vänersborgs station är de sista
platserna för dokumentation i Valinprojektet.
På plats vid startmötet finns Fredrik Önnefors
och Peter Johansson från XR, Roger Lundberg och
Patrik Grönvall från VMA. De går igenom vad
som ska prioriteras vid just denna plats samt vilka
punkter de ska utgå ifrån när det dokumenterar.
Peter Johansson högtrycksspolar rör och ledningar
för att dels göra rent innan filminspektionen men
även för att lokalisera ledningens riktning. Till-
sammans med Peter går Roger Lundberg, som är
tekniker på VMA, med och lägger in på en ritning
hur ledningarna går, genom att se vattnets riktning
i brunnarna runt fastigheten.
Fredrik Önnefors filmar ledningarna inifrån och ut.
Han gör en så kallad TV-inspektion, där han med
specialutrustning inspekterar rör och ledningar
TEXT & BILD:
SOFIA FRYKLER