16
 | XR MAGAZINET 1/2014
>>
2013 VAR DET
endast 15 driftstopp på Skövde
kommuns ledningsnät. Jämfört med likande kom-
muner i samma storlek som inte helt ovanligt har
upp emot 50-60 stopp per år är Skövde en av de
kommuner som har minst stopp i hela landet. Ett
enda driftstopp kan få stora konsekvenser och
kostnaderna kan bli onödigt dyra. Därför valde
staden redan på nittiotalet att starta ett långsiktigt
arbete med att utreda, planera och underhålla kom-
munens ledningar.
FILMAS
För att bedöma skicket inspekteras varje år 30 km
av kommunens avloppsledningar. Inspektionen
sker genom filmning.
– Det är tack vare filminspektionen som vi kan
planera underhållsarbetet och därmed undvika
onödiga stopp, berättar Tomas Lindberg som är
ledningsansvarig på Skövde kommun.
Skövde kommun har med XR Miljöhantering ett
upprättat ramavtal gällande filminspektion och
spolning av kommunens dag- och spillvattensled-
ningar. Så väl planerat arbete som akuta insatser.
 XR är auktoriserade av STVF – Sveriges
TV-inspektionsföretag för att utföra så kallade TV-
inspektioner på avloppsrör.
– När vi gick ut med upphandlingen ställdes som
krav att entreprenören ska vara auktoriserade
rörinspektörer, att de utför spolningsarbeten samt
att de ska kunna vara på plats inom en timma om
det krävs akuta insatser, förklarar Tomas Lindberg,
XR lever upp till de ställda kraven och ett avtal
skrevs 2012. Vi är jättenöjda med deras arbete,
fortsätter Tomas.
Skövde är en kommun som ligger i framkant gällande under-
håll på vatten- och avloppsnätet. Sedan mitten av nittiotalet
har kommunen satsat på förebyggande åtgärder som gjort att
antalet driftstopp på ledningsnätet minskat. Tack vare film-
inspektion på ledningarna är nu Skövde en av de kommuner
som har lägst antal driftstopp i hela landet.
STOPPEN
MINSKAR
- med hjälp av film från stadens undre
TEXT & BILD:
SOFIA FRYKLER
Tomas Lindberg, ledningsansvarig på Skövde
kommun, är den som planerar underhåll på
stadens VA-nät med hjälp av filminspektion
som gjorts av XR Miljöhantering.
1...,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15 17,18,19,20