10
 | XR MAGAZINET 1/2014
>>
VID HAMNEN
i Lidköping finns ett imponer-
ande uppsamlingslager av sten. Härifrån sker dag-
liga transporter av XR Logistik till Parocs fabrik i
Hällekis. Vi träffar chauffören Henrik Brolin som
är på plats tidigt på morgonen för att hämta sten
till Parocs tillverkning av isolermaterial.
Stenen som Henrik hämtar använder Paroc i sin
process för att tillverka stenull. Den är utvald
utifrån sina kemiska egenskaper.  
 Ett par gånger om året anländer ett bulkfar-
tyg med närmare 4.000 ton sten till hamnen i
Lidköping. Det är XR´s delägda shippingbolag
OP Svensson Shipping AB som hanterar detta.
Henriks uppdrag är att smidigt få den på plats till
fabriken i Hällekis. Gunnar Nilsson på Vänerhamn
sköter lastningen med sin jätteskopa som tar
närmare sju ton per gång.
– Jag har en totalvikt av 56 ton på min Scania
R560, och då kan jag lasta 34 ton sten. Jag har
stenflak med en extra stark hardox-botten som tål
hanteringen, berättar Henrik som kört rutten
mellan Lidköping och Hällekis under flera år.
– Jodå, jag hittar bra i de här trakterna,
konstaterar Henrik och skrattar.
När stenen är lastad väger Henrik hela lastbilen,
stämplar in vikten på ett registreringskort och se-
dan vidtar färden mot Hällekis. Väl på plats tippar
han stenen utanför Parocs inlastningsavdelning.
 Vid avlastningsplatsen finns fler stensorter som
används i produktionen.
– Det låter ganska mycket när vi lastar av, så det
gäller att ha hörselkåporna på, förklarar Henrik
som efter tippningen kopplar loss släpet.
 Nu väntar del två av hans arbetsdag.
– Jag har hand om rangeringen av alla flak med
avfall som Paroc producerar och jag kör en tur
på området varje dag. Så gott som allt avfall som
består av plast, papper och trä går till återvinning,
berättar han.
TVÅ STORA KUPOLUGNAR
Stenen som Henrik levererat väntar nu på
vidare transport till produktionen på fabriken.
Hjullastare med skopor hämtar och tippar av
den för vidare färd på transportband mot de
två stora kupolugnarna.
– Vi har två linjer med ugnar hos oss. Stenen
blandas ihop med flera olika ingredienser och
alltsammans åker in i de 1.500 grader varma
ugnarna som smälter ner det hela, beskriver Pelle
Gustavsson, som är fastighets- och säkerhets-
ansvarig på fabriken.
– Enkelt uttryck ”spinns” sedan det smälta ma-
terialet till stenull som får svalna. Man får en hel,
obruten, matta med stenull som förs vidare i fabri-
ken på breda transportband för vidare bearbetning,
förklarar Pelle.
De två ugnarna går dygnet runt, sex dagar i veckan,
och de har en mycket hög tillgänglighet under
produktionstiden.
– Ugnarna är ju hjärtat i vår verksamhet och de
får inte stå still. Vi släcker dem och rengör och
reparerar på lördagar men på söndag är det full fyr
i pannan igen.
<< Henrik Brolin på XR Logistik har kört sten från hamnen
i Lidköping till Parocs anläggning i Hällekis i flera år.
– Man hittar rätt bra mellan orterna. Jag och lastbilen
känner till varje håla i vägen, konstaterar Henrik.
1,2,3,4,5,6,7,8,9 11,12,13,14,15,16,17,18,19,...20