XR MAGAZINET 1/2014 | 
15
SPECIALTRANSPORT
De mobila krossverken är fristående enheter.
Förutom själva krossverken som består av en för-
kross, kross, kornkross och sikt, behövs elverk med
dieseltankar, en verkstadsvagn, en hjullastare och
grävmaskin för att göra anläggningen komplett.
Att flytta ett krossverk med tillhörande utrustning
och maskiner kräver specialtransport, som i sin tur
kräver planering och dispens enligt trafikförord-
ningen. Detta hanteras och utförs av systerbolaget
XR Maskincentralen. Dessutom krävs en anmälan
till arbetsmiljöverket om etablering på den plats
där produktionen kommer att ske.
– Bara förkrossen väger 110 ton totalt, så den delas
upp i överdel och underdel på 60 respektive 50
ton och transporteras i två omgångar. Det är inte
helt lätta saker att flytta, men vår avdelning för
specialtransporter har god erfarenhet av den här
typen av uppdrag, säger Lennart Kron, som är
driftschef på XR Bergkross.
Den här gången tog flytten av
krossverket med tillhörande
utrustning två dagar och skedde
med en vägtransportledare, en
maskintrailer och en följebil.
Flytten gick från Jättaberget
i Mariestad till Svevias täkt i
Tumbäck i Habo Kommun, där en salva låg
utskjuten och väntade på Team Indias produktion.
STARTMÖTE
Inför varje nytt arbetsställe sker ett startmöte. På
plats till mötet inför uppdraget i Tumbäck fanns
Mattias Petersson, Svevias platschef vid täkten, och
Lennart Kron från XR Bergkross.
 På mötet gicks det igenom vad och hur mycket
som skulle produceras, hur täkttillståndet och
övriga krav från entreprenören såg ut.
– Som innehavare av täkttillståndet kontrollerar
vi att våra underentreprenörer följer krav och
innehar vissa dokument som säkerställer att arbetet
kommer att utföras på rätt sätt, berättar Mattias
Petersson. XR har stor erfarenhet. De vet vilka
krav vi ställer, har erfarna krossmaskinister och bra
krossverk som alltid levererar kvalitativa produkter.
Det gör det enkelt för oss att samarbeta med XR,
fortsätter Mattias.
När parterna gått igenom allt och är överens
skriver båda under protokollet från startmötet.
Enligt överenskommelse så förädlades 60 000 ton
bergmaterial till krossprodukter i Tumbäck innan
Team India gav sig av mot nya spännande
krossuppdrag.
<<
OM
MOBIL KROSSVERKSAMHET
XR BERGKROSS MOBILA KROSSVERK FINNS UPP-
STÄLLDA HOS KUNDER PÅ ETT FLERTAL PLATSER
I VÄSTRA SVERIGE. BOLAGET TILLHANDAHÅLLER
ÅTTA MOBILA KROSSVERK SOM ÄR UPPDELADE
PÅ TEAM MED TVÅ KROSSMASKINISTER I VARJE.
KROSSTEAMEN FÖRÄDLAR BERGMATERIAL TILL
OLIKA FRAKTIONER OCH ÄNDAMÅL ALLT EFTER
KUNDENS ÖNSKEMÅL.
KROSSVERKEN HYRS UT MED PERSONAL.
OM
SPECIALTRANSPORT
XR MASKINCENTRALEN UTFÖR DISPENS- OCH
SPECIALTRANSPORTER. GODSET SOM TRANS-
PORTERAS KAN BESTÅ AV BROKONSTRUKTIONER,
SMIDESKONSTRUKTIONER, TANKAR, MASKINER,
KROSSVERK MM.
 GODS SOM ÄR HÖGT, BRETT, LÅNGT, TUNGT
TRANSPORTERAS MED SPECIALFORDON.
XR TAR HAND OM ALLT SOM BERÖR TRANSPOR-
TENOCHDESS UTFÖRANDE. PLANERING, DISPENS-
ANSÖKNINGAR, FÖLJEBILAR, VÄGTRANSPORTLE-
DARE, SAMORDNING MED MOTTAGARE, LAST OCH
LOSSNINGSHJÄLP ETC. INGÅR I XR’S ARBETE.
Flytten av det mobila krossverket gick från
Mariestad till Habo på maskintrailer. Transporten
kräver vägtransportledare samt följebil och dispens
enligt trafikförordningen.
XR Bergkross mobila kross-
team India på plats i täkten i
Tumbäck utanför Habo.
1...,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14 16,17,18,19,20