I Falköping har man investerat i en ny kombiterminal för att hantera och
transportera gods till och från Skaraborg. Ett stort projekt där kommunen
satsat på logistiska lösningar för regionen. XR var med och transporterade
allt material som lagt grunden till den nya terminalen.
TEXT & BILD:
SOFIA FRYKLER
>>
EN YTA PÅ
nästan 28 000 kvm har fyllts upp
med material som ligger till grund för den nya
terminalen i Falköping. Den har byggts av Peab
på uppdrag av Falköpings kommun. Peab anlitade
i sin tur XR Logistik för transport av allt material
som behövts till byggnationen.
Terminalen kommer att hantera flödet från
Skandinaviens största hamn, Göteborgs Hamn,
genom att man drar gods från hamnen på järnväg
upp till Falköping. Där kommer godset att lastas
om och transporteras vidare längs Västra stam-
banan, Jönköpingsbanan samt på de större vägarna
i närområdet, så som E4:an och E20.
 Terminalen ingår i Skaraborgs Logistic Center,
där finns två intermodala terminaler samt två
virkesterminaler på området sedan tidigare.
NÄRA SAMARBETE
Det kommer att bli en tung belastning på termi-
nalen, då godset kommer i 20-fots containrar. För
att få den stabila grund som krävs, har man stadgat
upp marken med ca 1,5 meter bergmaterial.
Den 13 november började materialtransporterna
till byggnationen rulla från en bergtäkt i
Trestena, mellan Falköping och Skara, till Marjarps
industriområde. Det var konstruktionsmaterial,
förstärkningsmaterial, bärlager och makadam
som transporterades. Totalt rör det sig om
drygt 53 000 ton material som tippats ut över
det nya området.
Peab planerade och beställde antalet fordon samt
det material som krävdes. När arbetet var igång
som mest så rullade upp till sju ekipage med mate-
rialleveranser fram och tillbaka under dagen.
 Sofia Jarl, transportledare för anläggningstran-
sporter på XR Logistik, hade daglig kontakt med
Peabs platschef Billy Svensson gällande beställning
av transporter och material under perioden.
– Detta har varit ett stort arbete för oss. Peab är
mycket strukturerade och lätta att kommunicera
med, vilket gjorde att samarbetet fungerade på
bästa sätt, berättar Sofia.
Alla bilar som var involverade i projektet är utrus-
tade med fordonsdatorer vilket innebär att så fort
beställningen är inlagd i systemet kommer den upp
på skärmen hos transportören, med uppgifter om
materialsort och mängd.
– Det underlättar mycket administrativt arbete
och förenklar kommunikationen hela vägen från
beställning till utfört arbete, berättar Sofia.
Fram till i april pågick transporterna till bygg-
nationen. Den nya terminalen stod färdig för
slutbesiktning i maj 2014.
<<
6
 | XR MAGAZINET 1/2014
Lagt grunden
till ny terminal
1,2,3,4,5 7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,...20